Tarikh/Hari : 29
Januari 2012 (Rabu)
Kelas : 4 Usaha Masa : 8.40 – 9.40 pagi
M/Pelajaran : Bahasa Melayu Bil. Pelajar
: 26 orang
Tema : Sekolahku Berjasa
Tajuk : Perhimpunan Mingguan
Objektif : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid
berkeupayaan :-
1. Membaca
petikan dengan sebutan dan intonasi yang betul dan menarik.
2. Menjelaskan
makna perkataan mengikut konteks.
3. Menjawab
soalan pemahaman berdasarkan teks yang dibaca.
Pengetahuan Sedia Ada : Semua murid pernah menyertai Perhimpunan
Mingguan
di sekolah.
Konsep :
Pemusatan murid , perbincangan
Bahan : Buku Teks,
Kamus , Kad perkataan
Kemahiran bernilai tambah : Kecerdasan pelbagai, Pembelajaran kontekstual
Nilai murni : Mematuhi peraturan , Bekerjasama , Hormat-
Menghormati , Bertanggungjawab
Membaca :
5.1 Aras 3 (i) Membaca petikan dengans sebutan dan intonasi
yang betul dan menarik.
5.1 Aras 3 (ii) Menjelaskan makna
perkataan menkikut konteks.
5.1 Aras 3 (iii) Menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks yang dibaca.
Tatabahasa : Kata
Kerja
Langkah
/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
||
Set Induksi
(3 minit)
|
Perhimpunan Mingguan
|
Guru bersoaljawab dengan murid tentang agenda
dan fungsi Perhimpunan Mingguan
|
Muid menjawab pertanyaan
guru berkaitan Perhimpunan Mingguan yang dilaksanakan pada setiap hari Isnin
|
Perkembangan
Langkah 1
(
7 minit)
|
Teks bacaan bertajuk “Perhimpunan Mingguan “
|
Guru mengarahkan murid membaca teks dengan
suara yang jelas
|
Murid membaca teks “ Perhimpunan Mingguan ”dengan sebutan yang lancar dan
intonasi yang betul
|
Langkah 2
( 7 minit)
|
Mencari
makna perkataan
|
1) Guru menyuruh murid menyenaraikan dan
menyebut perkataan berwarna merah yang terdapat dalam petikan
2) Guru mengarahkan murid untuk memadankan
maksud perkataan di papan hitam mengikut kumpulan
3) Guru meminta murid membacakan perkataan
beserta maksudnya mengikut kumpulan
|
Murid menyebut perkataan yang diwarnakan dan mencari makna perkataan di
dalam kamus secara berkumpulan
2) Murid memadankan maksud perkataan dengan betul
3) Murid membaca perkataan dan maksudnya dengan sebutan yang jelas dan
betul
|
Langkah 3
(10
minit)
|
1)Menjawab
soalan
pemahaman
2) Kata Kerja
|
1) Guru meminta murid menjawab soalan
pemahaman berdarkan petikan secara lisan
2) Guru mengarahkan murid menyenaraikan dan
menyebut kata kerja yang terdapat dalam petikan
|
1) Murid menjawab soalan pemahaman secara individu mengikut konteks
bahasa yang betul
2) Murid menyenaraikan kata kerja yang terdapat dalam petikan
|
Penutup
( 3 Minit )
|
Rumusan
isi pelajaran
|
Guru membuat rumusan dan meminta murid menyatakan
nilai murni berdasarkan petikan
|
Murid menyatakan nilai-nilai murni yang dapat diterapakan dalam
perhimpunan mingguan
|
sya guru baru belajar..
BalasPadamnak guna rph ni sbg panduan
minta halal ya cikgu
terima kasih